Gehenna

27 april 2018 - Jeruzalem, Israël

Gelukkig weer een dag waarop het niet geregend heeft. Hiernaar gekomen in de veronderstelling dat het niet zou regenen en warm zou zijn, helaas was dit de afgelopen dagen niet het geval. Maar gelukkig is er verbetering in zicht voor de komende dagen.

Vandaag was het doel de watertunnel van koning Hizkia te bezoeken. Voor de details van het waarom moet je het boek Kronieken maar lezen :) .
Wij als groep kwamen daar en waren voorbereid voor een wandeling door de tunnel die half gevuld is met water. De verwachting dat de ouderen onder ons de droge tunnel zouden nemen en de jongeren de met water gevulde tunnel kwam niet uit. Zowel jong als oud nam de droge en de natte tunnel.

Toen we allemaal de tunnel verlaten hadden, heeft Jan een overdenking gehouden over de plaats waar we nu waren, de Gehenna, de hel zoals het in de bijbel genoemd wordt. Ik ga geen samenvatting geven van wat Jan vertelde, alleen dat het zeer verrassend was en brak met de plat getreden paden waarover vaak over dit onderwerp gepreekt wordt, van 'het is beter met een oog ter hemel varen dan met twee ogen ter helle'. Ik hoop dat Jan in de komende tijd een preek wilt houden zoals hij het hier vertelde. En dan, nu we in de Gehenna stonden, hoorden we het bericht dat gisteren tijdens een enorme wolkenbreuk in de Negev woestijn en de daarop volgende vloedgolf in een wadi 10 Israëlitische kinderen om het leven gekomen zijn. Het verdriet van deze ramp en de plaats waar we nu waren, maakt toch weer eens duidelijk dat we heel kwetsbaar zijn. Al met al was het een indrukwekkende dag. Morgen gaan we op weg naar Nablus en eindigen we de dag in Jericho.

1. Ying Lin:
    27 april 2018
    Hier wordt men stil van. Gezegende reis verder.