Bethlehem

25 april 2018 - Bethlehem, Israël

Vandaag onze tweede dag in Jeruzalem! We zijn de dag begonnen met een korte overdenking, omdat we vandaag naar Bethlehem gingen. Bethlehem ligt in Palestijns gebied. Dus ook een dag tot nadenken en de confrontatie met de zeer ingewikkelde situatie waarin de Palestijnen en de Israëlisch zich bevinden.

Jan las vanochtend voor uit Galaten 3:15-29 en we zongen samen enkele liederen.

Zo gingen we op pad. Eerst naar het graf van Rachel. Door een corridor van de 'muur' , welke Israel moet beschermen tegen aanslagen.
Een hele ervaring om orthodoxe joden te zien bidden.

Daarna gingen we naar de velden van Efratha, waar we een een heel intiem kerkje Kerst hebben gevierd, met het zingen van Komt allen te samen en Ere zij God.

In Bethlehem zelf gingen we eerst koffie drinken met baklava, daarna op weg naar de geboortekerk. Via een heel klein deurtje, waardoor je nederig wordt en er in de tijd van de Perzen er geen paarden in konden komen, kwamen we in een overvolle kerk.

De geboortekerk is een Orthodoxe kerk uit de zesde eeuw, gebouwd onder Justinianus. Het heeft een heel mooie iconistase en heel oude mozaïeken. Voor ons werd ook het vloerluik geopend, zodat we de schitterende vloermozaïek konden bewonderen. Niemand van ons had de behoefte om in de rij te gaan staan om af te dalen naar de ster onder het altaar, waar wellicht Jezus was geboren.

Bij de uitgang stond een mooi beeld van Sint Joris met de draak. Via de kloostergang van de katholieke kerk die aan de orthodoxe kerk vast zit gingen we naar een heerlijke lunch.

Na de lunch verlieten we Bethlehem via de checkpoint, maar eerst zijn we nog gestopt bij de muur, om de grafitti en de wensen te bekijken.

Bij de familie Nasser van de Tent of Nations werden we gastvrij ontvangen en waren we net voor een hevige onweersbui binnen. Voor allen in Israel is de regen een zegen.

De familie Nasser is een christelijke Palestijnse familie die op vreedzame en legale wijze probeert op hun land te blijven wonen. Zij hebben een ecologische boerderij waar educatie centraal staat. Op deze manier zich in te zetten voor de Palestijnse kinderen en vrouwen willen zij mensen leren om anderen te zien als mens en zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun situatie.

Een indrukwekkend pleidooi. En vanavond is vrij!

1. Michaël:
    25 april 2018
    De broodjes bij de lunch zullen vast het lekkerste zijn in Bethlehem. Gezegende reis.
  2. Lien van Cadsand:
    25 april 2018
    Wat leuk om elke dag jullie belevenissen te lezen, en foto s bekijken.
    Heel bijzonder om kerst in april te vieren.
  3. Maaike de Bot:
    26 april 2018
    Wat een fantastische reis. Ik smul van jullie verhalen. Wens jullie alle zegen en geestelijke verrijking toe.
  4. Piet en Marian van Cadsand:
    26 april 2018
    Dank voor de mooie verhalen en foto's, wij genieten er ook van
  5. Ria wagenaer:
    26 april 2018
    we vinden het prachtig geniet mee bedankt hier voor