Shabat

28 april 2018 - Nablus, Palestina

​Na het ontbijt en de felicitaties aan de jarige Sarah (Ardieneke) zijn we om 8.30 uur op Shabat ochtend vertrokken uit Jeruzalem.

We reden richting Nablus. Na Bethel en Shilo, kwamen we op de berg Gerizim waar de Samaritanen hun heiligdom hebben.

Ondanks dat het een nationaal park was en gewoon open moest zijn op de Shabat, was het gesloten. Gelukkig dat er toch iemand even het hek opende zodat Achmed even de bus kon omdraaien. Andres moesten we achteruit de berg af.

De weg naar Nablus werd vervolgd en we zijn uitgestapt bij de put van Jacob.

Tegenwoordig staat er een kerk op en om de put heen, waar iedereen de kans kreeg een slokje van het 'heilige' water te nemen.

Jan heeft daar het verhaal verteld van de Samaritaanse vrouw. Daarna zongen we nog een lied uit ons liedboek.

Na een wandeling in de mooie tuin vervolgden we onze reis naar Nablus waar onze nieuwe gids ons naar een koffiegelegenheid zou brengen.

Helaas bleek hij de weg ook niet helemaal te kennen zodat we rond 12 uur aan de koffie met cheescake zaten.

Levien heeft de waterpijp uitgeprobeerd. Nadat de betaling met veel poeha was afgerond gingen we naar het park midden in Nablus alwaar we gingen lunchen.

De broodjes en drank waren ons al overhandigd bij het verlaten van de bus. Het park met een aantal bomen en 2 bankjes en 20 vierkante meter groot was een uitgelezen plek om ons in te leven in de chaos van Nablus.

De files hoopten zich op om ons park heen. Na het broodje snel van ons eiland (stadsparkje) af.

We zagen de Hammam van binnen en ook de zeepfabriek was erg interessant. Nooit geweten dat er zoveel werk was aan een stukje zeep.

Allemaal leuke winkeltjes met kruiden, kippen die ter plaatse geslacht werden, onderdelen van apparaten, 2e hands apparaten, kleding, enzovoorts.

Eenmaal weer in de bus reden we richting Jericho, maar onderweg werd er nog gestopt voor een lokale lekkernij: Knaffeh.

Het uitzicht over de Jordaanvallei was prachtig. Eenmaal bij het hotel lag het merendeel direct in het zwembad te relaxen.

Het was een heerlijke zomeravond waarbij iedereen even op adem kon komen en energie opdoen voor de volgende dag!

Bep en Marloes hadden een leuk verjaardagslied bedacht en deze werd door de groep uit volle borst gezongen, om de avond af te sluiten heeft Tante Diena ons een zonnendans aangeleerd.

Morgen gaan we lekker dobberen in de dode zee en een wandeling maken in de woestijn, en uiteindelijk zullen we overnachten in een Bedoeïenen kamp.

1. Maaike de Bot:
    29 april 2018
    Wat een mooie dag en plaats om sarah te zijn. Gefeliciteerd Ardineke