Donderdag 26 april

26 april 2018 - Jeruzalem, Israël

Dit is de dag, Tempelberg, Klaagmuur, Hurva synagoge en Yad Vashem. Op voor dag en dauw want wil je een kans maken om het Tempelplein op te komen moet je vroeg zijn. Maar eerst bij het ontbijt en in de bus de twee jarigen fêteren, Corrie en Kees. De leeftijden verklap ik niet.

En jawel, het zit ons mee. We passeren de Israëlische bewakingspost en mogen de Tempelberg op. Wel een waarschuwing, zorg voor bedekte kleding en loop niet hand in hand want het Moslimregiem op het plein staat dat niet toe. Het Tempelplein is een heilige plaats voor zowel Moslims als Joden. Het is de plaats waar eens de Tempel heeft gestaan. We wandelen langs de Al-Aksa moskee en de prachtig gedecoreerde 7de-eeuwse Rotskoepel met de door heel Jerusalem zichtbare gouden koepel. Helaas mogen we nergens naar binnen. Bijzonder om op deze plaats te staan, waar Abraham bereid zou zijn geweest Isaak te offeren, waar Salomo in de 10de eeuw BC de tempel bouwde en vanwaar Mohammed ten hemel zou zijn gereden.

Vervolgens dalen we af naar de Klaagmuur, het enige overgebleven deel van de Tempel en wel de Westelijke buitenmuur. Het is druk, talrijke joden in traditionele gebedskleding doen hun gebeden. Het is ook een feestelijke dag, een aantal jongens die net de leeftijd van 13 hebben bereikt doen hun Bar Mitswa. Ze worden verwelkomd als volwassen gelovigen. Daarbij wordt een deel van de Thora gelezen waarbij de boekrollen worden gebruikt. De mannelijke familie is bij de plechtigheid aanwezig, de vrouwelijke familie kijkt over de schutting mee en beloont het mannelijke gezelschap met snoep. Na de plechtigheid wordt de jong volwassene feestelijk weggebracht.

We verlaten het plein rond de Klaagmuur en wandelen door de oude stad naar de Hurva synagoge. Oorspronkelijk gebouwd in het begin van de 18de eeuw en korte tijd later verwoest, weer opgebouwd en in de oorlog van 1948 opnieuw verwoest. In 2002 werd de synagoge hersteld, de naam is erg toepasselijk want Hurva betekent ruïne.

Bij het buitenkomen van de synagoge komen we feestende Bar-Mitswa vierders tegen en we worden betrokken in de feestvreugde.

We gaan de oude stad uit en rijden met de bus naar Yad Vashem. Tijdens de lunch op het voorplein bereid Cassandra ons voor op het bezoek.

Yad Vashem betekent een plaats en een naam, gebaseerd op Jesaja 56:3. Het is een indrukwekkend monument ter herinnering aan de Shoa, de uitroeiing van 6 miljoen Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hierbij past enkel stilte.

Momenteel, het is nu zes uur, trekt een hevig onweer over Jerusalem maar we zijn gelukkig terug in het hotel. En vanavond, ieder kan zijn of haar eigen gang gaan...

1. Nellie de Koeijer:
    26 april 2018
    Kees (en Corrie)Van harte gefeliciteerd en ik weet lekker hoe jong Kees wordt ik ben nu weer een beetje jonger🤗😊groetjes uit Axel
  2. Jolien:
    26 april 2018
    Wat een mooie foto's!
    Zo te lezen een indrukwekkende dag... maar volgens mij is alles wat jullie beleven en zien de moeite waard. Nog een hele fijne en mooie reis toegewenst!
    Groetjes van Gert-Jan en Jolien (en Jurre)
  3. Marga van Essen:
    27 april 2018
    Zo leuk om jullie langs deze weg te volgen.......Groetjes van Ed en Marga
  4. Maaike de Bot:
    28 april 2018
    Wat een feest. En wat een openheid dat ze jullie daarin betrekken. Kunnen we wat van leren.
  5. Mireille de Koeijer-Damen:
    1 mei 2018
    Wat ontzettend leuk om de reisverslagen te lezen en zo een beetje te beleven wat mijn schoonvader(kees) allemaal meemaakt bij deze bijzondere reis